2010. január 15., péntek

Házi túróstészta

Gyermekkoromban imádtam ülni a konyhaasztal mellett, és nézni amint édesanyám - akárcsak drága vidéken élő nagymamám - kézzel gyúrta, nyújtotta majd késsel felvágta a finom és gyönyörű sárga tésztát a húslevesbe, káposztás tésztába.Csipegettem a nyers tésztadarabokat, közben jókat beszélgettünk, majd én foghattam a tésztaszűrőt, amiben ott gőzölgött a forró tészta, aminek ízére azóta is egyfolytában vágyom.
Meséltem erről legkisebb leánykámnak, aki legutóbbi születésnapomon azzal lepett meg, hogy saját kezével gyúrta, nyújtotta a tésztát kedvenc ételemhez a káposztás tésztához, na persze egy kis anyai segítséggel, és az eredmény, hát az az igazi házi tészta, ami egy cseppet sem hasonlít semmiféle készen kapható házitésztának nevezett valamihez.
Azóta ha tehetem magam gyúrom a tésztát és tényleg csak elhatározás kérdése, mert igazából nem igényel több időt, mint bármi más konyhai ténykedés, sőt ha nagyobb adagot készítek, mint például most tettem akkor még előre is dolgozhatok, és legközelebb csak elő kell venni a szárított isteni házi tésztát.

Házi gyúrt tészta
3 db tojás  25 dkg liszt 3 csipet só

A tojásokat a sóval elkeverem, majd a liszttel összegyúrom.Kapok egy 40 dkg-os tésztát.Kétfelé osztom, és nyújtófa segítségével közel kör formára, folyamatos lisztszórással kinyújtom kb. 40cm átmérő méretre.Folyamatosan kell lisztezni, hogy ne ragadjon le.Pihentetem kb. fél óráig, de ha sietni kell ez éppen el is hagyható, de lisztezni kell alaposan.A tésztát feltekerem a sodrófára, középen elvágom, az így kapott tésztát hosszában háromfelé vágom, a három csíkot egymásra fektetem, és vékony metéltre vágom.Természetesen lehet vágni négyzet, szélesebb metélt, vagy egyéb formára is.Lisztezni most is kell, hogy a tésztacsíkok ne ragadjanak össze.A tészta azonnal főzhető, forrás után néhány perc főzés. Szárítva később is felhasználható.
Én most a túróstésztához  ennek az adagnak a felét használtam, a másik felét tálcára téve kiszárítottam, majd zárható üvegedényben tároltam a kamrában.


Túró készítése házi tejből
4 l termelőtől vásárolt tehéntej

A tejet néhány napig meleg helyen megaltattam, a tejfölt kanállal óvatosan leszedtem.Az aludt tejet felmelegítettem kb. 80 C-ra, majd kicsit lehűtve, tiszta pelenkaszerű anyagba téve lecsöpögtettem.
50 dkg túró lett a 4 l tejből, és néhány kanálnyi házi tejföl, amit a mikróban hőkezeltem.

Túrós tészta

Jófajta házi füstölt szalonnát a mikróban jó ropogósra sütöttem, a zsírjával elkevertem a kifőtt tésztát, hozzáadtam a sózott túrót, a féladag tésztához 25 dkg-ot, majd a rászórtam a szalonna pörcöket.
Néhány kiskanál tejföl mehet még fogyasztáskor a tetejére.



2 megjegyzés:

  1. Nálunk is kézzel gyúrta, nyújtotta édesanyám a tésztát, emlékszem, a konyhai padra nagy terítőt tett, ott szárította a tésztát. Tinikorom egyik élménye, mikor vidéki nyaraláson végre én nyújthattam, vághattam a káposztás tésztához a tésztát :)

    VálaszTörlés
  2. Az én nagymamám a "tiszta szobában", a letakart ágyra tett terítőt és azon szárította a tésztát, persze csak ha magukban voltak, mert abban a szobában ők nem aludtak.:)

    VálaszTörlés